Aktsomhetsvurdering

Retningslinjer for aktsomhetsvurderinger – Voler AS

1. Formål

Voler AS forplikter seg til å respektere og fremme grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i hele vår virksomhet og leverandørkjede. Disse retningslinjene er utarbeidet i tråd med kravene i Åpenhetsloven og internasjonale standarder.

2. Omfang

Retningslinjene gjelder for:

  • Egne ansatte og virksomhet
  • Alle leverandører og underleverandører
  • Samarbeidspartnere og tjenesteleverandører

3. Forpliktelser

Voler AS forplikter seg til å følge:

  • FNs verdenserklæring om menneskerettigheter
  • ILOs kjernekonvensjoner
  • FNs barnekonvensjon, særlig artikkel 32 (vern mot økonomisk utnyttelse)
  • Nasjonal arbeidsmiljølovgivning og øvrige relevante lover
  • OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper

4. Aktsomhetsvurderinger

Vi gjennomfører regelmessige aktsomhetsvurderinger for å:

  • Kartlegge og vurdere risiko for brudd på menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter
  • Iverksette tiltak for å forebygge, redusere eller stanse negative konsekvenser
  • Følge opp og evaluere tiltak
  • Kommunisere åpent om funn og tiltak
  • Gjenopprette skade der det er nødvendig

5. Krav til leverandører

Alle leverandører skal:

  • Signere og etterleve Voler AS sin etiske leverandørerklæring
  • Dokumentere egne aktsomhetsvurderinger ved forespørsel
  • Rapportere om eventuelle brudd eller risikoer i leverandørkjeden

Majoriteten av våre Leverandører og UE skal være Start Bank Godkjente og helst Miljøtårn godkjente. Om selskapet ikke er Start Bank godkjente, eller Miljøfyrtårn registeret skal selskapet være så transparent at de enkelt kan svare ut våre krav i hht til åpenhet.

6. Åpenhet og kommunikasjon

Voler AS publiserer årlig en redegjørelse for aktsomhetsvurderinger i henhold til § 5 i Åpenhetsloven.

Vi besvarer informasjonsforespørsler fra allmennheten innen tre uker, jf. § 6.

7. Varslingsrutiner

Voler AS har etablert en varslingskanal for ansatte, leverandører og andre interessenter som ønsker å melde om kritikkverdige forhold. Alle varsler behandles konfidensielt og i tråd med gjeldende regelverk.

Varslingsrutinen innebærer:

  • Varsling kan skje anonymt eller med navn, via e-post, telefon eller fysisk brev.
  • Alle varsler mottas og behandles av en dedikert ansvarlig i selskapet.
  • Varsleren får bekreftelse på mottatt varsel innen rimelig tid.
  • Saken undersøkes og nødvendige tiltak iverksettes.
  • Varsleren holdes orientert om saksgang og utfall, så langt det er mulig og lovlig.
  • Gjengjeldelse mot varslere tolereres ikke.

8. Revisjon og forbedring

Retningslinjene revideres årlig og ved behov for å sikre kontinuerlig forbedring og tilpasning til nye krav og forventninger.

Kjeks